Zwarte Weduwe, een muzikale zwarte komedie op tekst van Patrick en muziek van Fernand Bernauw


Dit stuk werd gecreëerd door Compagnie de Ballade (Aalst, 1999): www.codeballade.be.webbuilder02.hostbasket.com

Wenst u de mini-musical op te voeren, dan dient u hiervoor over de schriftelijke toestemming te beschikken van auteur & componist, Patrick & Fernand Bernauw, verkrijgbaar via het contactformulier.

Muziek beschikbaar op cd.
Gratis downloads, preview enz...:


Coaching mogelijk door Patrick Bernauw (regie) en Fernand Bernauw (muziek/zang).


Rolverdeling:

De Zwarte Weduwe: Frederika Schollaert
Fernande Segret: Amaryllis Temmerman
Vrouwe Justitia: Ann Devuyst
Landru: Patrick Bernauw
De Pianist: Fernand Bernauw

Stripclip "Veuve Noire" (bestaat ook in Nederlandstalige versie):






Decor:

Op het podium bevinden zich: een stoel centraal, twaalf stoelen opzij, kandelaars met kaarsen, achteraan drie statieven met micro’s naast elkaar.

Intro:

De Pianist komt op en fade in: INSTRUMENTAAL ICARUS 1.

Op de instrumentale intro komt Landru op; hij steekt alle kaarsen aan en stelt een jury samen uit het publiek (twaalf gezworenen) die hij opzij van het podium laat plaatsnemen op stoelen die daar al klaar staan.

Fernande, de Zwarte Weduwe, en de Danseres komen op en gaan met de rug naar het publiek bij de statieven staan, Fernande rechts van Landru, Zwarte Weduwe centraal, Danseres links.

Ten slotte doet Landru teken aan de Pianist om te beginnen en gaat hij zitten op de stoel centraal, face publiek.

INSTRUMENTAAL ICARUS 1 gaat over in MONTAGE PIANO-STEMMEN (Landru – Zwarte Weduwe/ mimeren):
(2x muzikaal thema en dan op muziek:)

LANDRU:
Op de avond voordat mijn hoofd zou vallen in de mand onder de guillotine
- bijgenaamd: de Zwarte Weduwe –
werd ik in mijn dodencel bezocht door een droom,
door een droom van een vrouw, door de vrouw van mijn angstdromen.
WEDUWE: (DRAAIT ZICH OM, BIJ LANDRU, FLUISTERT IN ZIJN OOR)
Ik ben de Zwarte Weduwe
en ik ben gekomen om wraak te nemen
op mijn eigen hoogstpersoonlijke wijze
voor wat jij mijn zusters hebt aangedaan.
LANDRU: (ZW SCHRIJLINGS EN OMGEKEERD OP ZIJN SCHOOT)
Ik dacht aan een spin, aan een Zwarte Weduwe
die tijdens de paringsdaad het mannetje opvreet met huid en haar en…
WEDUWE: (SPRINGT OP) Je hebt niet alleen een huwelijksbureau geopend,
waarvan jij de enige kandidaat was,
maar men noemt jou ook terecht ‘de moderne Blauwbaard’.
LANDRU: (LACHT – SPRINGT OP) Zie mij hier staan: kaal, van middelbare leeftijd
en niet eens verschrikkelijk rijk.
Maar toch is het waar, ja… dat ik in het kader van mijn huwelijksbureau
meer dan driehonderd vrouwen aan mijn voeten heb gekregen.
Wat ik overigens heb toegegeven - dat is toch geen schande, neem ik aan?
WEDUWE: Driehonderd vrouwen van wie je er op zijn minst tien hebt vermoord!
Meestal rijke weduwes, nietwaar?
En daarna ging je er met hun spaarcentjes en hun meubeltjes vandoor!’
LANDRU: Dat van die spaarcentjes en die meubeltjes, dat geef ik ook toe.
Maar dat van die moorden ontken ik ten stelligste.
Ik zei het ook telkens weer tegen de openbare aanklager, en hij riep het uit:
WEDUWE: ‘Maar spreek dan toch eindelijk eens de waarheid, Henri Désiré Landru!’
LANDRU: (GAAT ZITTEN)
En zij nu, de Zwarte Weduwe, de spin in vrouwengedaante,
de schaduw van de guillotine - zij fluistert mij in het oor:
WEDUWE: (FLUISTERT IN OOR)
… dat ik daarom op de vooravond van je executie in je cel ben verschenen,
omdat ik wil dat je de waarheid zegt, Henri Désiré Landru.
Dat je voor één keer de waarheid zegt…
LANDRU: (SPRINGT OP)
Maar dit is de waarheid en niets dan de waarheid!
Ik ben onschuldig aan de moord op die vrouwen!
Dat heb ik op mijn proces al keer op keer gezegd!
(GAAT ZITTEN)
En zij nu, de Zwarte Weduwe, de vrouw van mijn angstdromen,
droom van een vrouw in mijn dodencel – zij fluistert mij in het oor:
WEDUWE: (FLUISTERT IN OOR)
Laten wij dat proces dan nog eens overdoen, Henri Désiré Landru,
met mij in de rol van openbaar aanklager,
tot je de waarheid en niets dan de waarheid hebt gezegd,
zo helpe je… de Zwarte Weduwe!


Voor de integrale tekst van dit toneelstuk, klik op de titel van dit artikel.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...